Frederikshavn: episode 1

Frederikshavn htx august 1999. Mit første undervisningsjob. Jeg var blevet advaret: "Sæt dig i respekt fra starten, ellers holder du ikke længe." Samfundsfag var noget der i elevernes øjne skulle overstås. De var mere interesserede i teknikfag. En af mine første timer: jeg havde introduceret det gule og røde kort. Det gule var en advarsel, det røde var ud! Tommy (elevens rigtige navn er redaktionen bekendt;) fik ret hurtigt det gule kort, og sidst på timen så jeg mig nødsaget til at trække det røde kort op ad lommen. Tommy blev rød i hovedet, mens jeg med et anstrengt smil og med rystende hænder åbnede døren og bad ham forlade lokalet. Hvad der herefter skete, husker jeg kun i brudstykker. Han går henimod mig. Det suser for mine ører, da han hamrer sin knytnæve ind i døren få centimer fra mit hoved. Rungende stilhed. 

Slagelse: episode 2

Slagelse VUC 2006. En meget stor og højtgestikulerende fyr forsøgte at tage magten i klasselokalet. Jeg var handlingslammet og trak i desperation for anden gang i min undervisningskarriere det røde kort. Han grinede højt og råbte: "nej, du skal gå." Sidste udvej. Jeg kiggede ud i klassen. Det måtte briste eller bære: "Jeg er desværre nødt til at bede i andre forlade klasselokalet." Et par stykker rejse sig og de andre fulgte trop. På tomandshånd var han mere medgørlig, selvom der kom en del ukvemsord ud af hans mund. Til sidst snakkede han mig efter munden. Det ville ikke ske igen. Han fik ikke helt ret.

Ro, konfliktskyhed og et aparte ritual

Begge er skelsættende episoder som bl.a. har gjort det klart for mig, hvor vigtigt det er at skabe ro i klassen. Uro, oplever jeg, går ud over de fagligt udfordrede. Samtidig har episoderne lært mig aldrig at tage store konflikter på klassen men altid på tomandshånd eller i mindre grupper. Elever vil i en klassesituation gå langt, for ikke at komme til at stå i dårligt lys hos de andre. De gule og røde kort har jeg for længst pakket væk, men oplevelserne er en del af mit bagkatalog. Det er stadig vigtigt for mig at skabe arbejdsro i timerne, men jeg er med årene blevet nærmest konfliktsky. Det er også blevet vigtigt for mig ikke at tage konflikter med hjem. Altid at få afklaret eventuelle konflikter (de opstår heldigvis sjældent) mens jeg er på arbejde samt bruge mine kollegaer. Ofte finder man ud af, at man ikke er ene om en konflikt med f.eks. en kursist. I denne forbindelse har jeg udviklet et aparte ritual: jeg får konflikten "snakket af", mens jeg er på arbejde, og vifter den helt bogstaveligt af mig, inden jeg forlader skolen.

Bidrag med dine erfaringer

Hvordan håndterer man konflikter med kursister eller en kollega? Hvad er de gode råd? Husker brudstykker fra et foredrag om konflikthåndtering med overskrifterne: gå, stå eller slå? Giver det mening? Bidrag med dine personlige erfaringer i kommentarfeltet herunder.

Inspiration og litteratur

Håndbog i konfliktløsning af Jørgen Boye Nielsen. Frydenlund 2013.

Comment