Ønsket om kontrol og følelsen af utilstrækkelighed

Af Søren Lindgreen.

Generation Z er svær at blive klog på. De er frie men tryghedssøgende. De har ekstroverte idealer men en introvert livsstil. De har en facade af skønhed og sikkerhed, men tumler med en stærk følelse af at være utilstrækkelig. Jeg ville gerne blive lidt klogere, og her er hvad jeg fandt ud af.

Smittetryk og samfundssind – en anmeldelse

Af Søren Lindgreen.

Vi taler alle sammen om corona. Ved at læse den foreløbige analyse Smittetryk og samfundssind af Kjeld Møller Pedersen, kan man gøre samtalen mere substantiel og forsøge at perspektivere sundhedsvæsenets udfordringer og håndtering af samme over på sit eget felt - hos os undervisning. Det kan anbefales.

God undervisning - interview med Lene Tanggaard del 1

Af Jeppe Ejlskov · Lene Tanggaard, professor i psykologi og rektor for Designskolen i Kolding, skriver letlæste men langtfra letfordøjelige bøger om kreativitet og læring. Jeg har med stor fornøjelse læst “Det Kreative Nej”, “Læringsglemsel”, “FAQ om kreativitet” og den fremragende grundbog “Pædagogisk Psykologi”. I denne første del af interviewet kan du læse om god undervisning som, ifølge Tanggaard, handler om at myndiggøre og frigøre. God undervisning skal frigøre eleven fra deres umiddelbare livsverden. Den skal tage eleverne med ind i en faglig verden, for at gøre dem i stand til at gå ud i verden igen. Friheden vokser ud af afhængigheden, og hvorfor og hvem er de vigtigste didaktiske spørgsmål.

Læs mere ➞

101 metoder til bedre undervisning

Af Søren Lindgreen

God undervisning handler om aktive deltagere, og med bogen 101 metoder til undervisning af børn og unge er det Annette Hildebrand Jensen og Helle Kloppenborgs ærinde at hjælpe undervisere med netop det. Vi er begejstrede.

Singulariteternes samfund – en anmeldelse

Af Søren Lindgreen

Som jeg ser det, så er to af de væsentligste udfordringer som undervisningssektoren står overfor, manglen på motivation og problemer med at fastslå autoriteter.

Da jeg læste den tyske sociolog Andreas Reckwitz seneste bog Singulariteternes samfund forstod jeg lidt bedre hvorfor at elever hellere vil være på sociale medier end følge med i timerne.