Samfundsfag blev naturligvis ikke kun skabt af en mand. Men Erik Rasmussen var med til at forme et fag, der har udklækket tusindevis af kandidater, der senere har været med til at forme Danmark. Sådanne ringe-i-vandet-fortællinger er interessante.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Samfundsfag blev naturligvis ikke kun skabt af en mand. Men Erik Rasmussen var med til at forme et fag, der har udklækket tusindevis af kandidater, der senere har været med til at forme Danmark. Sådanne ringe-i-vandet-fortællinger er interessante.
Af Søren Lindgreen
I undervisning er historiefortælling og visualisering alfa og omega. På Lektionen vil vi fremover have indlæg om de gode visualiseringer. Vi lægger ud med en der illustrere EU’s udvidelse.
Har du gode eksempler på illustrationer, som du vil dele, så send dem endelig til os.
Gæsteindlæg af Steen Beck · Der er i disse år stort fokus på dialogisk undervisning og på vigtigheden af at praktisere dialog lærere og elever imellem. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort! Der er derfor al mulig grund til at overveje, hvad det vil sige at bedrive dialogisk undervisning: Hvad skal elever lære for at kunne deltage i dialogiske læreprocesser? Det kan du blive klogere på i dette indlæg og i bogen “Dialog og dannelse”, der udkommer til september.
Af Søren Lindgreen
Skal forandringer ske, skal staten på samme tid op i gear og give mere plads og os i lokalsamfundet blive bedre til at tage initiativ og løse problemer selv. Et væsentligt skridt i den proces er at lære vores elever, at de selv kan skabe konkret forandring.
Af Søren Lindgreen
At acceptere sine fejl er ikke det samme som at sige, at man altid vil fejle. Det vil sige, at der er mulighed for at blive bedre, og at den mulighed stiger dramatisk, hvis man vil lade sig guide af nogle med mere erfaring (og derved flere selvprøvede fejl) og hvis man holder op med at tro, at man skal gøre det hele alene.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. I denne anden del af interviewet kan du læse om kernen i motivation: selvbestemmelse, mestring og relationer. Ørsted Andersen nævner tre spørgsmål, som lærere kan have glæde af at bruge, når de vil undersøge deres elevers motivation. Du kan også læse om balancen mellem de faglige og relationelle aspekter.
Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. Engagement smitter og man skal som underviser give eleverne en oplevelse af, at man vil dem det bedste. I denne første del af interviewet kan du læse om problembaseret og hands on undervisning. Du kan også læse om, hvad digitaliseringen kan og ikke kan og om sansernes og rummets betydning.
Af Michael Lykke
Hvordan styrker man de unges motivation for at lære? Det kan du læse om i vores interview med talent -og udviklingskonsulent Lasse Dannemann.