Stjæl nu, og del senere” udtaler Dan Ørbæk Lysggard i Gymnasieskolen.dk d. 17/8-2015 og uddyber: "at man ikke skal have fine fornemmelser i forhold til at genbruge og kopiere fagkollegaernes materiale”.

Videndeling er et vigtigt element for specielt nye men også erfarne lærere, som gerne vil undgå at deres viden ”sander til”.  Videndeling kvalificerer din forberedelse, men tager også tid hvis det skal give mening. Videndelingen i faggrupperne kan systematiseres ved at alle i faggruppen vælger et område (emne), som de bliver "redaktører" for. Redaktørerne står for at opbygge, vedligeholde og rense ud. Alle i faggruppen kan sende artikler til de respektive redaktører, som herefter udvælger og uploader. Der skal på en fælles platform helst lægge minimum 10 eksemplariske og aktuelle artikler om hvert emne. På denne måde kan faggruppen sikre at vigtig viden ikke går tabt.

 

 

Kollegial supervision

Et andet element i videndeling er kollegial supervision. Supervision er en reflekterende samtale om praksis, hvor det gælder om at få mange perspektiver frem. Konteksten ”foldes ud” og undersøges og man leder ikke efter hurtige løsninger. Supervision kan ses som et fagligt forum:

hvor man kan hente hjælp og opbakning til at komme videre med vanskelige eller fastlåste personligt-professionelle problemstillinger og lufte tvivl og dilemmaer. Et forum hvor man kan udvikle ideer, skabe nye muligheder for handling og se sig selv og sin praksis i et nyt lys (...)
— Fra artiklen: 'Invitation til nysgerrighed - en systemisk tilgang i supervision'. (Se henvisning nederst i indlægget).

Udgangspunktet for supervision kan være videooptagelser, observation af hinandens undervisning (med fokuspunkter) eller en beskrivelse af et problem eller dilemma. I samfundsfagsfaggruppen på KVUC fik vi for nogle år siden bevilget en ekstern supervisor, som var torvholder for processen. Se disse slides for yderligere inspiration. Læs også indlægget om knastbehandling (klik her).

Hvordan deler i viden på din skole? Del meget gerne dine erfaringer herunder.

 

Kilder

Artiklen "Det ville jeg gerne have vidst som ny lærer" i Gymnasieskolen.dk d. 17/8-2015.

Artiklen "Lærere bruger hinandens viden for lidt" i Gymnasieskolen.dk d. 22/4-2015.

Artiklen "Spar tid og bliv en bedre lærer" i Gymnasieskolen.dk d. 22/4-2015.

Artiklen "Invitation til nysgerrighed - en systemisk tilgang i supervision" af Dorte Lund-Jacobsen og Ane Wermer. Fokus nr. 29, side 36-49. Universitetsforlaget 2001.

Interview i Systimes IDebat, januar 2016 (klik her).

Privatbladet (HK) januar 2016. "Din kollega kan hjælpe dig fagligt", interview med Charlotte Dalsgarrd (side 20-21). + "Vi lærer mest af hverdagen", interview med Lene Tanggaard (side 31-35). (klik her).

Comment