Hvor meget skal algoritmer hjælpe til i uddannelsen?

Af Søren Lindgreen

Vi vil i stigende grad skulle forholde os til en digitalisering af undervisningen. Vi skal sikre os, at vi ikke, i en iver for smartere at gøre elever klogere, ender med at uselvstændiggøre dem. Med digitaliseringen vil der ske to samtidige ting: komme nye personificerede muligheder inden for undervisningen samt en teknologiafhængighed som bliver svær at komme fri af.

At finde en god balance mellem de tendenser bliver den altoverskyggende opgave for sektoren i fremtiden.

Liberalisme i flertal

Af Søren Lindgreen

Ideologiske tanker er ikke gudsgivne – der findes ikke et facit. Der findes mennesker som på et tidspunkt har sat sig ned og formuleret tanker om stat og individ. Så er der igen nogle der har tænkt over deres tanker, og måske lagt lidt til og skåret lidt fra. Det har Michael Böss skrevet en bog om.

Resonans – en anmeldelse

Af Søren Lindgreen

Den tyske sociolog Hartmut Rosas seneste værk, der er en undersøgelse af hvordan vi som mennesker bedre kan lytte til verden, er nu oversat til dansk. Det er en interessant påmindelse om at vi ikke bare hele kan løbe hurtigere og af at fysiske mennesker skal huske at de har en fysisk krop.

Kunsten ikke at være bange

Af Søren Lindgreen

Du må gerne have en overbevisning, uanset hvilken. Du må gerne forsøge at overbevise andre om, at du har ret. Men du har samtidig aldrig ret til at slippe for andre menneskers kritik. Det er essensen af en ny bog om åndsfrihed.

Den er aktuel og giver mig lyst til at der er mere træning i debat og public speaking i det danske uddannelsessystem.

The Unreachables

Af Ove Christensen, Idehistoriker, lektor på læreruddannelsen i Vordingborg

Hvis skoler skal kunne lave ordentlige faglige løft, skal de sammen med eleverne finde frem til, hvad der interesser den enkelte elev. På den måde kan ny viden skabes og nysgerrighed vækkes. Hvis det ikke sker, vil der være elever som vil være unreachable igennem hele uddannelsen.

Ed-Fi - vi skal have mere educational fiction

Af Søren Lindgreen

Hvordan vil fremtidens undervisning og uddannelse se ud? Det har forskere og fagpersoner mange bud på. Men ofte er de bud lidt sterile. Hvordan vil det føles at være i uddannelsessystemet om 20 år? Vi skal have mere Ed-Fi -educational fiction. Vi skal utopier og dystopier og alt midt imellem. Lektionen kommer her med ét bud - men vil gerne høre andres.

At gøre byen interessant i undervisningen

Af Søren Lindgreen

Jeg ønsker mig, at der bliver lavet en konkurrence blandt alle landets gymnasier om at lave den mest kreative og smukkest præsenterede lokalguide. Guides hvor unge fortæller historien om deres by og viser os vej til de interessante og ukendte historier. Bøgerne skal præsenteres samlet og vinderne hædres. To bøger fik mig ind på den tanke.