Dialog er dannelse i praksis - gæsteindlæg af Steen Beck

Gæsteindlæg af Steen Beck · Der er i disse år stort fokus på dialogisk undervisning og på vigtigheden af at praktisere dialog lærere og elever imellem. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort! Der er derfor al mulig grund til at overveje, hvad det vil sige at bedrive dialogisk undervisning: Hvad skal elever lære for at kunne deltage i dialogiske læreprocesser? Det kan du blive klogere på i dette indlæg og i bogen “Dialog og dannelse”, der udkommer til september.

Læs mere ➞

Entreprenørstaten og klimavalget

Af Søren Lindgreen

Skal forandringer ske, skal staten på samme tid op i gear og give mere plads og os i lokalsamfundet blive bedre til at tage initiativ og løse problemer selv. Et væsentligt skridt i den proces er at lære vores elever, at de selv kan skabe konkret forandring.

God undervisning - interview med Frans Ørsted Andersen del 2

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. I denne anden del af interviewet kan du læse om kernen i motivation: selvbestemmelse, mestring og relationer. Ørsted Andersen nævner tre spørgsmål, som lærere kan have glæde af at bruge, når de vil undersøge deres elevers motivation. Du kan også læse om balancen mellem de faglige og relationelle aspekter.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Frans Ørsted Andersen del 1

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor Frans Ørsted Andersen (DPU), om engagement og opmærksomhed. Engagement smitter og man skal som underviser give eleverne en oplevelse af, at man vil dem det bedste. I denne første del af interviewet kan du læse om problembaseret og hands on undervisning. Du kan også læse om, hvad digitaliseringen kan og ikke kan og om sansernes og rummets betydning.

Læs mere ➞

Om at gøre en dyd ud af nødvendigheden

Af Søren Lindgreen

Da covid-19 forhindrede musiklærer Nelly Guilhemsans fra den baskiske skole Saint-Michel-Garicoïts de Cambo i at træne sang med hendes elever, måtte hun tænke nyt. Projektet blev en stomp-version af Beethovens 5. symfoni.

Det tog fem måneder at øve med de 185 eleverne og er et glimrende eksempel på, at undervisere altid finder en ny vej og at hvis man skal lære noget svært, kan man ikke klare det på tre halve eftermiddagen.

Gode historier ældes langsomt

Af Søren Lindgreen

Vi skal have historiefortællingen mere ind undervisningen. Vi skal være måske være bedre til at opdyrke historierne og gerne træne vores elever i at se den store historie i den lille historie. Nicklas Brendborgs Gopler ældes baglæns er et glimrende sted at søge inspiration.