Når algoritmen bliver far, mor, Gud og den usynlige hånd

Mange siger at de gerne vil gøre mere for at forbedre miljø og klima, men de gør det bare ikke. Det ville jo være mere effektivt, hvis vi, via blid tvang og offentlig udskamning, blev tvunget til det. Så hvad er vigtigst: den enkeltes ret til privat liv eller det kollektive fælles bedste?

Dave Eggers seneste roman er en fængslende fortælling om overvågningskapitalisme fyldt med gode hensigter om at gøre det rigtige og bedste for individet og kollektivet. Om hvordan vi som enkeltpersoner ønsker hjælp til at navigere i dagligdagen.

Af Søren Lindgreen

Få mere feedback ind i hverdagen

Af Michael Lykke · Hvordan kan vi blive bedre til at tale med eleverne om deres læring i hverdagen, selvom der både kan være knaphed på tid og ressourcer? Lektionen giver dig et par praktiske tips og tricks til, hvordan du kan få mere feedback ind i din daglige undervisning.

Læs mere ➞

De 7 forståelsesområder - en tilgang til elevfeedback

Af Michael Lykke · De 7 forståelsesområder er en tilgang til elevfeedback, der oprindeligt er udviklet og afprøvet sammen med undervisere fra 10.-klasse-Campus i Køge Kommune. Skolen har kun eleverne i ét skoleår, og derfor er det afgørende for underviserne, at de hurtigt finder frem til, hvordan de fagligt flytter eleverne så langt som muligt på kortest mulig tid.

Læs mere ➞

Pres og ambitioner i Sydkorea

En skarpvinklet dokumentar om det sydkoreanske uddannelsessystem fungerer som et godt indspark i diskussioner om hvor man kan lægge sig i kontinuummer mellem hård stræben og ligegyldighed. Mellem test og ikke-test og om hvilken rolle og status uddannelse og undervisere skal have.

Fremtidsparat?

Hvordan skal vi gribe uddannelse an, således at den matcher det, som vores elever vil få brug for? Det har altid været skolens store spørgsmål. Derfor er det godt, når dygtige folk kommer med deres bud. Et sådant er Homo Futura af Camilla Mehlsen.

Jeg accepterer hermed hendes opfordring til debat og refleksion.

Hyldest til de ikke-kendte vigtige

Samfundsfag blev naturligvis ikke kun skabt af en mand. Men Erik Rasmussen var med til at forme et fag, der har udklækket tusindevis af kandidater, der senere har været med til at forme Danmark. Sådanne ringe-i-vandet-fortællinger er interessante.

Om infographics

Af Søren Lindgreen

I undervisning er historiefortælling og visualisering alfa og omega. På Lektionen vil vi fremover have indlæg om de gode visualiseringer. Vi lægger ud med en der illustrere EU’s udvidelse.

Har du gode eksempler på illustrationer, som du vil dele, så send dem endelig til os.