All in INTERVIEW

God undervisning - interview med Lene Tanggaard del 1

Af Jeppe Ejlskov · Lene Tanggaard, professor i psykologi og rektor for Designskolen i Kolding, skriver letlæste men langtfra letfordøjelige bøger om kreativitet og læring. Jeg har med stor fornøjelse læst “Det Kreative Nej”, “Læringsglemsel”, “FAQ om kreativitet” og den fremragende grundbog “Pædagogisk Psykologi”. I denne første del af interviewet kan du læse om god undervisning som, ifølge Tanggaard, handler om at myndiggøre og frigøre. God undervisning skal frigøre eleven fra deres umiddelbare livsverden. Den skal tage eleverne med ind i en faglig verden, for at gøre dem i stand til at gå ud i verden igen. Friheden vokser ud af afhængigheden, og hvorfor og hvem er de vigtigste didaktiske spørgsmål.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Steen Beck del 1

Af Jeppe Ejlskov · Becks læringscirkel er en klassiker, som jeg selv har haft stor glæde af. Mange af hans grundbøger er obligatorisk stof på pædagogikum. I denne første del af interviewet kan du læse om hvordan Steen Beck i sin tænkning kombinerer konservative og progressive elementer. God undervisning er kontekstsensitiv og forbundet med den dobbeltkvalificerede underviser: fagpersonen og kommunikatoren. Coronakrisen har udsat mange af os for en stejl læringskurve i forhold til fjernundervisning. Men den har på den anden side også lært Beck, at den atmosfæriske tæthed let går tabt, når undervisningen bliver digital.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Tina Bering Keiding

Af Jeppe Ejlskov · ”Didaktik handler om at træffe valg.” Sådan indleder Tina Bering Keiding og Ane Qvortrup bogen ”Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed.” I bogen reflekteres - med afsæt i systemteorien - over grundbegreber, som læreren i undervisningen står med. I interviewet med Tina Bering Keiding kan du læse om, hvorledes den systemteoretiske didaktik former spillepladen for didaktiske valg og fravalg. Vi skal lære at betragte valget som valg: ”jeg kunne have valgt anderledes.”

Læs mere ➞

God undervisning - elevernes stemme: Gæsteindlæg af Helle Mathiasen

Gæsteblog af Helle Mathiasen · Med udgangspunkt i de sidste godt to dekaders forskning på det gymnasiale område, præsenteres i dette indlæg gymnasieelevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Eleverne er enige om, at lærerens faglige, personlige, sociale og didaktiske kompetencer er afgørende for deres tilgang fag og til at ville deltage i undervisningen. De oplever, at god undervisning er karakteriseret ved at være varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Finn Thorbjørn Hansen del 2

Af Jeppe Ejlskov · I denne anden del af interviewet kan du læse om Poeten, Sokrates, Klods-Hans og de syv undringsdyder: kærlighed, stilhed, ydmyghed, humor, mod, disciplin og venskab. Det vigtigste didaktiske spørgsmål er: Hvad er i grunden det gode liv? Du tænder håb, når du som underviser får den eksistentielle undrings- og dannelsesdimension med, træder ud af rollen som didaktiker og underviser gennem spørgsmål.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Finn Thorbjørn Hansen del 1

Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Finn Thorbjørn Hansen, professor i filosofi. I denne første del af interviewet kan du læse om at være i nærkontakt med det levede liv, undren som sætter grundantagelser på spil, genfortryllelsen og om at være ramt af stilhed. God undervisning er en balancegang mellem fire stemmer og at vise underet. God undervisning er et pædagogisk dobbeltspor: kompetencesporet og dannelsessporet.

Læs mere ➞