Edmund Burke – konservatismens profet (en anmeldelse)

Den politiske debat om hvorvidt mennesket er rationelt og selv kan eller skal designe sit samfund fra bunden buldrer der udad i dag. Adfærdsøkonomi og AI er med til at give diskussionen nye nuancer. Men diskussionen er ikke ny. I moderne tid startede debatten for alvor mellem Edmund Burke og Thomas Paine i en bitter strid om hvorvidt borgerdrevene revolutioner og dyrkelsen af den menneskelige rationalitet var vejen frem mod bedre samfund. Professor Claus Bryld har skrevet en glimrende bog der gør os klogere på hovedpersonerne i the great debate.

 

Dette er den første artikel som er mere fagspecifik end almen-didaktisk. Tanken er, at hvis vi ved hvad hinanden underviser i og hvad der sker af nye ting inden for fagene, vil vi være bedre til at komme med tværfaglige referencer i undervisningen. På samme måde vil vi kunne få noget nyt at tale om ved kaffemaskinen. Det tror vi, vil gøre undervisningen og skolen bedre.

Vi skal svare dem, at vi alle skal tage os sammen

Af Søren Lindgreen · “Udgangspunktet for deres bog er, er en refleksion over hvad de (vi) skal svare når vores børn kommer til os og spørger, hvorfor vi ikke gjorde noget ved klimaproblemerne: Hvorfor de ikke også kunne få lov til at spise fisk uden tungmetaller, trække vejret uden frygt og leve under mindre ekstreme vejrforhold. Vi vil nemlig, i modsætning til folk der levede for mere end 50 år siden, ikke kunne sige, at vi ikke vidste bedre.“

Læs mere ➞

Technology & Education

Undervisning er mere end hvad der foregår i skolen. Undervisning foregår i samfundet og der er mange aktører der ønsker at påvirke sektoren. Nogle vil disrupte andre vil bevare. Nogle følger et kald andre vil tjene penge. Men det er nødvendigt at tale med dem alle sammen, for at blive klarere i mæglet om hvordan man kan være en god underviser.

Undervisningens 10 komponenter: #1 - Strukturer

Af Jeppe Ejlskov · "Transparens Ejlskov. Det skal være hamrende tydeligt, hvad du foretager dig i det klasselokale Ejlskov! Og husk Ejlskov, aldrig at hidse tid op." Sådan sagde min tyggegummityggende pædagogikumunderviser i sin tid til mig. Det er ord jeg tit har med mig i baghovedet, når jeg går ind til en klasse. Tydelige rammer og strukturer og med intentionen om at agere den venlige og nærværende autoritet.

Læs mere ➞