Af Michael Lykke
Ifølge pædagogisk konsulent Michael Lykke, er der 4 faktorer, der spiller afgørende ind på, om udviklingsprocesser bliver oplevet som en succes af ledere, medarbejdere og elever.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Af Michael Lykke
Ifølge pædagogisk konsulent Michael Lykke, er der 4 faktorer, der spiller afgørende ind på, om udviklingsprocesser bliver oplevet som en succes af ledere, medarbejdere og elever.
Af Jeppe Ejlskov · Brug afvisninger som drivkraft! Det er budskabet i Lene Tanggaards letlæste men langtfra letfordøjelige bog: “Det Kreative Nej”. Tanggaard behandler på glimrende vis noget vi alle har prøvet før: at blive afvist. Skynd dig langsomt. Køb Tanggaards bog og mind dig selv og dine kollegaer om, at der er når modstanden og afvisningerne rammer os, at vi lærer allermest. Når den ene dør smækker åbner en anden.
Af Søren Lindgreen
Reckwitz hovedpointe er, at det æstetiske ikke er blot er et kunstnerisk ornament på modernitetens motor. Det er selve det brændstof der får motoren til at køre rundt. Det er ønsket om at leve, forbruge og producere kreativt, nytænkende og æstetisk, der har skabt verden anno 2020.
I 1872 afholdte Friedrich Nietzsche fem forelæsninger på universitetet i Basel. Emnet var de tyske dannelsesinstitutioners fremtid. Det var en fremtid Nietzsche hvor den almene dannelse var under pres af et ønske om at brede en mere specifik dannelse ud. Frem for at dyrke ånden, dyrkede skolerne i stedet kompetencer. Kompetencer er vigtige, men mennesker har brug for dannelse til at give deres uddannelse mening og retning. Løsningen, siger Nietzsche, er ikke at glemme de klassiske græske dyder som kunst, filosofi og æstetik.
Her 150 år senere er udfordringen den sammen. Forlaget Klim har udgivet de fem foredrag med et grundigt efterskrift. De er absolut læsværdige.
Af Jeppe Ejlskov · Becks læringscirkel er en klassiker, som jeg selv har haft stor glæde af. Mange af hans grundbøger er obligatorisk stof på pædagogikum. I denne andel del af interviewet kan du læse om den berømte læringscirkel, Hattie, Biesta og forholdet mellem styring og frihed.
Af Jeppe Ejlskov · Becks læringscirkel er en klassiker, som jeg selv har haft stor glæde af. Mange af hans grundbøger er obligatorisk stof på pædagogikum. I denne første del af interviewet kan du læse om hvordan Steen Beck i sin tænkning kombinerer konservative og progressive elementer. God undervisning er kontekstsensitiv og forbundet med den dobbeltkvalificerede underviser: fagpersonen og kommunikatoren. Coronakrisen har udsat mange af os for en stejl læringskurve i forhold til fjernundervisning. Men den har på den anden side også lært Beck, at den atmosfæriske tæthed let går tabt, når undervisningen bliver digital.
Af Jeppe Ejlskov · ”Didaktik handler om at træffe valg.” Sådan indleder Tina Bering Keiding og Ane Qvortrup bogen ”Undervisning mellem hensigt og uforudsigelighed.” I bogen reflekteres - med afsæt i systemteorien - over grundbegreber, som læreren i undervisningen står med. I interviewet med Tina Bering Keiding kan du læse om, hvorledes den systemteoretiske didaktik former spillepladen for didaktiske valg og fravalg. Vi skal lære at betragte valget som valg: ”jeg kunne have valgt anderledes.”
Gæsteblog af Helle Mathiasen · Med udgangspunkt i de sidste godt to dekaders forskning på det gymnasiale område, præsenteres i dette indlæg gymnasieelevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Eleverne er enige om, at lærerens faglige, personlige, sociale og didaktiske kompetencer er afgørende for deres tilgang fag og til at ville deltage i undervisningen. De oplever, at god undervisning er karakteriseret ved at være varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op.