All in INTERVIEW

God undervisning - elevernes stemme: Gæsteindlæg af Helle Mathiasen

Gæsteblog af Helle Mathiasen · Med udgangspunkt i de sidste godt to dekaders forskning på det gymnasiale område, præsenteres i dette indlæg gymnasieelevernes oplevelse af, hvad god undervisning er. Eleverne er enige om, at lærerens faglige, personlige, sociale og didaktiske kompetencer er afgørende for deres tilgang fag og til at ville deltage i undervisningen. De oplever, at god undervisning er karakteriseret ved at være varieret og meningsfuld - og her hører enigheden så op.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Finn Thorbjørn Hansen del 2

Af Jeppe Ejlskov · I denne anden del af interviewet kan du læse om Poeten, Sokrates, Klods-Hans og de syv undringsdyder: kærlighed, stilhed, ydmyghed, humor, mod, disciplin og venskab. Det vigtigste didaktiske spørgsmål er: Hvad er i grunden det gode liv? Du tænder håb, når du som underviser får den eksistentielle undrings- og dannelsesdimension med, træder ud af rollen som didaktiker og underviser gennem spørgsmål.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Finn Thorbjørn Hansen del 1

Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Finn Thorbjørn Hansen, professor i filosofi. I denne første del af interviewet kan du læse om at være i nærkontakt med det levede liv, undren som sætter grundantagelser på spil, genfortryllelsen og om at være ramt af stilhed. God undervisning er en balancegang mellem fire stemmer og at vise underet. God undervisning er et pædagogisk dobbeltspor: kompetencesporet og dannelsessporet.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Lars Ulriksen del 1

Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Lars Ulriksen, professor i naturfagenes uddannelsessociologi, KU. I denne første del af interviewet kan du læse om mødet mellem uddannelser og studerende, forandrede risici, overflade og dybdelæring og gode gamle Knud Illeris. God undervisning har, ifølge Ulriksen, opmærksomhed på og handlerum for eleven. Det er samtidig også en undervisning, der kan give et svar på: hvorfor er det vigtigt at lære det her?

Læs mere ➞