Undervisningens 10 komponenter: #1 - Strukturer

Af Jeppe Ejlskov · "Transparens Ejlskov. Det skal være hamrende tydeligt, hvad du foretager dig i det klasselokale Ejlskov! Og husk Ejlskov, aldrig at hidse tid op." Sådan sagde min tyggegummityggende pædagogikumunderviser i sin tid til mig. Det er ord jeg tit har med mig i baghovedet, når jeg går ind til en klasse. Tydelige rammer og strukturer og med intentionen om at agere den venlige og nærværende autoritet.

Læs mere ➞

The School in the Cloud

Af Jeppe Ejlskov · Gal eller Genial, tænker jeg på vej ud af biografen, efter at havde set dokumentaren "The School in the Cloud" på CPH:DOX. Den indiske professor i pædagogik Sugata Mitra stiller i dokumentaren en række spørgsmål: Hvordan sikrer vi at udviklingslandene også får adgang til uddannelse? Hvordan skaber vi et uddannelsessystem med fokus på nysgerrighed og engagement? Hvordan omformer vi det faglige indhold til de gode spørgsmål?

Læs mere ➞

 

Inspirerende historier søges

Jeg kan godt lide at blive klogere og gladere, og vil derfor høre jer – læsere af lektionen.dk – om I har inspirerende historier fra undervisningens verden som I vil dele. Det kan være egne historier eller historier I selv har hørt. De kan være korte eller lange.

Ud af benlåsen

Af Søren Lindgreen · I og med at OK18-forhandlinger er gået i hårdknude, og en storkonflikt truer i horisonten, giver det lejlighed til at kigge nærmere på hvordan forhandlingerne foregår når det offentlige arbejde fastlægges og om hvorvidt magtbalancen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere skal gentænkes. Dette indlæg ser på om to bøger kan gøre os klogere på forhandlingens dynamik og måske anvise veje til fremtidige magtfordelinger. En anvendt anmeldelse af Søren og Mette i Benlås samt Tæm eliten.

Tillid og foretagsomhed

Af Søren Lindgreen · Ifølge Den danske ordbog betyder foretagsom at man har lyst og energi til at sætte ting i gang. Det gode spørgsmål er så naturligvis; hvordan skaber man en foretagsomhed hos folk? Ifølge tænkere som Hartmut Rosa, John Dewey og mange andre handler det om at give folk inspiration til det foretagsomme og så give dem plads til at prøve det. Men for en kontrolfokuseret underviser, er det angstprovokerende. Sådan vil jeg forsøge at give slip.

Læs mere ➞