All in INTERVIEW

God undervisning - interview med Niels Jakob Pasgaard del 2

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning er, ifølge lektor Niels Jakob Pasgaard, undervisning der viser ind i et fag eller et stof og som vækker de studerendes interesse i dette stof. Den gode undervisning starter derfor ofte med et spørgsmål. Det gode spørgsmål åbner, ifølge Pasgaard, rummet, og giver plads for de studerendes perspektiver - det inviterer dem ind i et fælles arbejde med stoffet. Du skal som underviser have de studerendes perspektiver i spil, men du skal samtidig udvide deres horisont.

I denne anden del af interviewet kan du læse om dannelse, at stå i det åbne, suspension, den tingscentrerede skole, den barnlige uvidenhed og den målløse lærer. Du kan også læse om, hvordan man som lærer arbejder med paradokset: at tvinge til frihed.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Niels Jakob Pasgaard del 1

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning er, ifølge lektor Niels Jakob Pasgaard, undervisning der viser ind i et fag eller et stof og som vækker de studerendes interesse i dette stof. Den gode undervisning starter derfor ofte med et spørgsmål. Det gode spørgsmål åbner, ifølge Pasgaard, rummet, og giver plads for de studerendes perspektiver - det inviterer dem ind i et fælles arbejde med stoffet. Du skal som underviser have de studerendes perspektiver i spil, men du skal samtidig udvide deres horisont. Du skal bygge broen mellem det, de studerende kan og ved, og det de endnu ikke kan og ved.

I denne første del af interviewet med Niels Jakob Pasgaard kan du også læse om den utæmmede og frisættende pædagogik, meningen, gaven i undervisningen og det analoge perspektiv, som åbner verden.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Ib Ravn del 2

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor emeritus Ib Ravn, om facilitering og at opfylde tre psykologiske behov: kompetence, autonomi og samhørighed. I denne anden del af interviewet kan du læse om facilitatoren, en person som hjælper mennesker med at få dækket deres behov og strukturerer et undervisningsrum. God struktur muliggør frihed.

Du kan også læse om, hvordan man kan øge elevers motivation ved bl.a. at give dem relevante valgmuligheder, tage deres perspektiv, give dem optimale udfordringer og strukturere det nye rum, de træder ind i. Du skal også anerkende deres modstand, deres initiativ, og at de kan noget i forvejen.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Ib Ravn del 1

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning handler, ifølge lektor emeritus Ib Ravn, om facilitering og at opfylde tre psykologiske behov: kompetence, autonomi og samhørighed. Den faciliterende underviser styrer og guider diskussionerne i plenum, sætter faciliterede smågrupper i gang, lader deltagerne tale sammen i par og trioer og stimulerer liv og glæde. I denne første del af interviewet nævner Ravn nævner konkrete ideer, der kan anvendes i undervisningen, bl.a. ”rundgang”, hvor eleverne bevæger sig rundt i lokalet, møder og samtaler med andre og får rørt rundt i den sociale gryde.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Steen Nepper Larsen del 3

Af Jeppe Ejlskov · Hvad virker mandag morgen? Hvad er succeskriterierne for din undervisning? Skal du have synlige mål med din undervisning? Handler god undervisning om at klæde eleverne på til eksamen eller er der andre (for)mål? Hvordan åbner du verden for eleverne? Hvordan åbner du eleverne for verden? Er det alt, der kan tælles, der tæller? Disse spørgsmål er på spil indenfor de to aktuelle positioner indenfor uddannelsesforskningen: John Hattie og Gert Biesta. I denne tredje del af interviewet med Steen Nepper Larsen udfolder han kritikken af Hatties tanker om synlig læring. Læs også om “Fremdenführer’en”, og hvordan vi kan se os selv som tankefødselshjælpere.

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Steen Nepper Larsen del 1

Af Jeppe Ejlskov · God undervisning overrasker og er risikobetonet. God undervisning har samtidig, ifølge lektor Steen Nepper Larsen, et udsyn og en dobbelt åbning, hvor verden åbner sig for eleven, og eleven åbner sig for verden. God undervisning er en forførelse ind i det fælles og stiller grundlæggende filosofiske spørgsmål. Det vigtigste pædagogiske spørgsmål er: Hvordan kan man ville noget med nogen? I denne første del af interviewet kan du læse også om pædagogiske paradokser, begrebshistorie, Edutech, modbevægelser og sansen for bevægelse.

Læs mere ➞