Når du forbereder dig til en time er det en god ide at bruge en bestemt struktur, som sikrer at du gør dig overvejelser over de tre didaktiske grundspørgsmål. Læs også mit bud på den gode time - lige til at anvende.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Når du forbereder dig til en time er det en god ide at bruge en bestemt struktur, som sikrer at du gør dig overvejelser over de tre didaktiske grundspørgsmål. Læs også mit bud på den gode time - lige til at anvende.
”Stjæl nu, og del senere” udtaler Dan Ørbæk Lysggard i Gymnasieskolen.dk d. 17/8-2015 og uddyber: "at man ikke skal have fine fornemmelser i forhold til at genbruge og kopiere fagkollegaernes materiale”. Et andet element i videndeling er kollegial supervision. Begge er effektive veje til at undgå, at viden sander til.
Leg og læring hænger ofte sammen. Legen er af afgørende betydning for vores indlæringsevne og forbedrer samarbejdet mellem de to hjernehalvdele. Faglige spil og lege er en glimrende variationsmulighed i den daglige undervisning, som gerne må have et konkurrenceelement og kilde lidt i maven. Læs listen over spil og lege som jeg benytter mig af i min undervisning.
Spørgeteknik er et ofte overset element i undervisningen. Bevidst brug af og variation af spørgeteknik er vejen til øget elevaktivitet.
Et centralt element ved god undervisning er tydelighed og struktur. Det handler således om at være sproglig og faglig "klar i spyttet" samt om strukturering af såvel viden som undervisningens faser (sekvenser), så der er en logisk sammenhæng mellem dem.