All in DEN GODE TIME

Anmeldelse: Dialog

Af Jeppe Ejlskov · "Dialog" er en velskrevet, letlæst, overskuelig og synteseskabende bog, der handler om aspekterne ved god undervisning. Bogen illustrerer meget fint, hvor multifacetteret, situationsbunden og uforudsigelig undervisning er. Der findes ikke noget quick fix, en bestemt metode som virker. Samtidig er bogen en påmindelse om, at den kollegiale sparring er noget af det mest værdifulde.

Læs mere ➞

 

Undervisningens 10 komponenter: baggrunden

Af Jeppe Ejlskov · Jeg insisterer på at blive en bedre underviser. Min viden og erfaringer har jeg - efter devicen “keep it simple” - kogt ned til 10 komponenter. Udfordr mig endelig på dem! De skal jo stå deres prøve ude i lærerværelserne, klasseværelserne, i den daglige undervisning og blandt kollegaerne. De er ikke tænkt som en færdigret, snarere som nogle pejlemærker.

Læs mere ➞

 

3 ting du skal gøre efter undervisningen

Jeg har en glødende interesse for praktisk pædagogik og har igennem mange år oplevet vigtigheden af at prioritere og gøre sig præcise overvejelser om, hvad man skal gøre før, under og efter undervisningen. De to tidligere indlæg handlede om, hvad du skal gøre før og under undervisningen. Her er mit bud på tre ting du skal gøre efter undervisningen. Jeg har oplevet, at det har stor betydning, af jeg hele tiden forholder mig ydmygt til min egen praksis. Jeg mener klart, at den gode underviser altid er åben overfor nye input, deler sorger, gælder og erfaringer med sine kollegaer og endelig sørger for at holde helt fri indimellem.

Læs mere ➞

Didaktiske overvejelser over det ufærdige – af Maya Thisted

GÆSTEBLOG · For mig at se, må en væsentlig facet ved læring være at de lærende deltager i forhold til en åben struktur der kan bevæges af andre end underviseren, at strukturen er ufærdig og kan bevæges af de tilgange der viser sig, at kursisterne kan sanse teoriernes bredde og analytiske muligheder, som måske ikke engang lige var tænkt af underviseren selv.

Bliv inspireret af Maya Thisteds oplevelser med læring som et ufærdigt projekt.

Læs mere ➞