Prioritering og præcise overvejelser

Jeg har en glødende interesse for praktisk pædagogik og har igennem mange år oplevet vigtigheden af at prioritere og gøre sig præcise overvejelser om, hvad man skal gøre før, under og efter undervisningen. De to tidligere indlæg handlede om, hvad du skal gøre før og under undervisningen. Her er mit bud på 3 ting du skal gøre efter undervisningen: reflekter, del og adskil. Send mig en mail (jeppe@lektionen.dk) hvis du ønsker at få tilsendt folderen med en oversigt over undervisningens 10 komponenter, lige til at hænge op!

#1 - Reflekter

Den gode underviser forholder sig til sin praksis og er åben overfor nye input. Reflekter over dine erfaringer - individuelt og med dine kollegaer. Hvad kunne du have gjort anderledes? Observer og bliv observeret af dine kollegaer. Iagttagelse er et værdifuldt og inspirerende værktøj. At iagttage hvordan nogle griber det anderledes an end én selv kan være en kilde til mere levende undervisningsformer. Få eller giv dig selv et benspænd: det fremmer kreativiteten og giver nye ideer.

#2 - Del

Den gode underviser deler sorger, gælder og erfaringer med sine kollegaer. Kollegial supervision med fokuspunkter og "knastbehandling" er gode måder at arbejde med pædagogiske udfordringer. Videndeling kvalificerer din forberedelse men kræver tid, ressourcer, gode fysiske rammer og systematik. Vær med til at skabe en åbenhedskultur på din arbejdsplads.

#3 - Adskil

Den gode underviser holder fri. Sørg for de ydre rammer og strukturer men gå ikke for meget ind i individuelle problemstillinger - vær personlig men ikke privat. Hav en low-profile tilgang til forstyrrelser: små tegn eller non-verbale signaler. Større konflikter skal tages på tomandshånd, aldrig på klassen. Gør ikke dig selv hovedansvarlig for alt hvad der foregår i klasserummet. Giv dig selv fri!

Hvad mener du man skal gøre efter undervisningen? Skriv meget gerne i kommentarfeltet herunder.

 

Comment