Vi skal som undervisere gøre os tanker om, hvorfor vores fag er vigtige. Ellers kan vi ikke få eleverne med. Vi skal være mentorer, der tør anvise retninger, og ikke kun lade eleverne om selv at finde meningen med galskaben.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Vi skal som undervisere gøre os tanker om, hvorfor vores fag er vigtige. Ellers kan vi ikke få eleverne med. Vi skal være mentorer, der tør anvise retninger, og ikke kun lade eleverne om selv at finde meningen med galskaben.
Jeg er blevet mere og mere opmærksom på vigtigheden af skærmfrie tidsrum. Udfordringerne ved skærmbrug er bl.a. manglende koncentration, forringelse af sociale relationer og smittende digital adfærd. Læs også om "iPad-illusionen" og "filterboble". Skyder jeg gråspurve med kanoner eller er digitale hjælpemidler bare ikke altid fornuftige?
Jeg vil gerne skabe et klasserum, "hvor der også er plads til at begå fejl" (Interview med Lene Tanggard i Folkeskolen d. 3/10-2008: Kreativitet kan og skal læres) og som i det hele taget fremmer lysten til at lære. Jeg bliver aldrig færdig, men her er tre øvelser, som jeg indtil videre har forsøgt mig med.
Som jeg tidligere har skrevet om, handler god undervisning også om at give eleverne selvbestemmelse. At gøre dem medansvarlige for dele af undervisningen: lav derfor øvelser hvor eleverne skal strukturere, formidle og producere viden og undervise hinanden. Her er 10 øvelser, du kan blive inspireret af.
GÆSTEBLOG af Tina Juul Møller · Som mange andre var jeg lamslået over udfaldet af det amerikanske præsidentvalg 8. november, 2016. Men nu har jeg sundet mig. Det som gør, at jeg ikke længere er nedtrykt over Trumps eksistens er helt enkelt, at jeg har opdaget, jeg kan gøre noget. At jeg allerede gør noget.
Min gode kollega Jakob Sørensen og jeg afholder pædagogiske eftermiddagsmøder på KVUC. Møderne starter altid med punktet: "Kære brevkasse" - en af Jakobs gode ideer. Her kommer vi med gode løsningsforslag til dagligdagens pædagogiske spørgsmål og udfordringer. Brevkassen vil jeg nu forsøge at videreføre i blogformat. Skriv til brevkassen!
Udover “Learning by doing” hvad er det så Dewey siger og konkret kan bruges til? Det har vi undersøgt. Derfor har vi samlet 6 konkrete råd til undervisningen, som du kan drage nytte af, hvis du ligesom os er begejstret for den mand, som for 157 år siden satte ord på læringens hvad, hvorfor og hvordan. Indlægget er skrevet af Jeppe Ejlskov og Louise Pindstrup.
GÆSTEBLOG · “Generelt er skolefravær et så stort problem, at der tales om en motivationskrise. (…) Dette indlæg handler om hvad man stiller op, rent pædagogisk, når et ungt menneske ikke kommer i skole. For hvad kan man egentlig gøre?” Louise Pindstrup undersøgte, i forbindelse med sit speciale, hvordan et kommunalt projekt arbejdede med at få skoletrætte unge tilbage til folkeskolen. Få konkrete strategier og tips til arbejdet med de unge.