God undervisning - interview med Finn Thorbjørn Hansen del 1

Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Finn Thorbjørn Hansen, professor i filosofi. I denne første del af interviewet kan du læse om at være i nærkontakt med det levede liv, undren som sætter grundantagelser på spil, genfortryllelsen og om at være ramt af stilhed. God undervisning er en balancegang mellem fire stemmer og at vise underet. God undervisning er et pædagogisk dobbeltspor: kompetencesporet og dannelsessporet.

Læs mere ➞

Begrebskort - kort og godt

Jeg er vild med begrebskort! Begrebskort er simple i sin form men med et utal af variationsmuligheder. Som Lars Ulriksen siger i interviewet om god undervisning: “Hvis jeg skulle skrive en bog om undervisning, der kun måtte fylde et ord, så skulle det være: variation.”

Læs mere ➞

God undervisning - interview med Lars Ulriksen del 1

Af Jeppe Ejlskov · I jagten på god undervisning møder jeg Lars Ulriksen, professor i naturfagenes uddannelsessociologi, KU. I denne første del af interviewet kan du læse om mødet mellem uddannelser og studerende, forandrede risici, overflade og dybdelæring og gode gamle Knud Illeris. God undervisning har, ifølge Ulriksen, opmærksomhed på og handlerum for eleven. Det er samtidig også en undervisning, der kan give et svar på: hvorfor er det vigtigt at lære det her?

Læs mere ➞

Pissedårlig undervisning - anmeldelse

Af Jeppe Ejlskov · Kære underviser. Kære kollega. Du kommer ikke udenom at levere pissedårlig undervisning. Det er som det skal være, for vejen til god undervisning går gennem den pissedårlige undervisning. Det er en af de centrale pointer i Alexander von Oettingens nye bog “Pissedårlig undervisning”. I bogen folder Alexander von Oettingen, Prorektor ved UC SYD, sig ud med skarpe pointer, humor og befriende paradokser.

Læs mere ➞