Af Jeppe Ejlskov · Jeg møder Alexander von Oettingen, Prorektor ved UC SYD, til en snak om det pædagogiske paradoks, pisse dårlig undervisning, fejlkultur og fremtidens undervisning.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
Af Jeppe Ejlskov · Jeg møder Alexander von Oettingen, Prorektor ved UC SYD, til en snak om det pædagogiske paradoks, pisse dårlig undervisning, fejlkultur og fremtidens undervisning.
Af Jeppe Ejlskov · Jeg bekymrer mig over skærmens betydning i børn og unges liv og har daglige diskussioner med mine egne børn, som af og til forsvinder ind i en spilverden jeg ikke helt forstår. Vi har nok alle en holdning til skærmens betydning, men ved måske ikke så meget. Derfor tog jeg - en regnfuld tirsdag - på konference.
Af Søren Lindgreen. Jagten på dannelsen er i fuld sving, og den offentlige debat er fuld af råd til hvordan man opnår denne halvt mytiske dannelse. Opdragelse kan ses i et dannelsesperspektiv, og undervisning kan ses som opdragelse.
Af Søren Lindgreen
Den politiske debat om hvorvidt mennesket er rationelt og selv kan eller skal designe sit samfund fra bunden buldrer der udad i dag. Adfærdsøkonomi og AI er med til at give diskussionen nye nuancer. Men diskussionen er ikke ny.
I moderne tid startede debatten for alvor mellem Edmund Burke og Thomas Paine i en bitter strid om hvorvidt borgerdrevene revolutioner og dyrkelsen af den menneskelige rationalitet var vejen frem mod bedre samfund. Professor Claus Bryld har skrevet en glimrende bog der gør os klogere på hovedpersonerne i The Great Debate.
Af Søren Lindgreen · “Udgangspunktet for deres bog er, er en refleksion over hvad de (vi) skal svare når vores børn kommer til os og spørger, hvorfor vi ikke gjorde noget ved klimaproblemerne: Hvorfor de ikke også kunne få lov til at spise fisk uden tungmetaller, trække vejret uden frygt og leve under mindre ekstreme vejrforhold. Vi vil nemlig, i modsætning til folk der levede for mere end 50 år siden, ikke kunne sige, at vi ikke vidste bedre.“
Af Jeppe Ejlskov · Selvbestemmelse er et almenmenneskeligt psykologisk behov. Elever bør derfor have indflydelse på valg af undervisningsformer. De kan helt konkret f.eks. vælge mellem forskellige typer af opgaver. Jeg har i samfundsfag forsøgt mig med en opgave-buffet.
Af Jeppe Ejlskov · Den gode undervisning er varierende. Man kan skelne mellem to aspekter af variation. Men er der også grænser for variation? Hvad skal ikke varieres?
Af Søren Lindgreen · Jeg har i de seneste 4 år benyttet automatiseringstendenserne i samfundet, som den prisme som jeg underviser i samfundsfag igennem. Og det har været super godt for mig og mine elever.