De første ti minutter af en time er de vigtigste. Her er 5 tips til prologen.
Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!
De første ti minutter af en time er de vigtigste. Her er 5 tips til prologen.
I denne tredje video-stafet er rollerne byttet om, for nu udsættes lektionen.dks egen grundlægger Jeppe Wolff Ejlskov for spørgsmål om, hvad der kendetegner den gode undervisning. Jeppe fortæller om vigtigheden af at fokusere på den gode lærer-elev-relation, om balancen mellem det stærkt kontrollerede og det uforudsigelige, og hvordan det store spænd mellem de fagligt stærke og fagligt udfordrede elever er en konstant udfordring.
I en nær fremtid vil elever hurtigt og billigt kunne erhverve sig automatskrevne opgavebesvarelser, der er så gode og unikke, at de ikke kan anklages for hverken plagiat eller dårlig faglighed. Kun at det ikke er eleven selv, der har skrevet den. Hvordan forholder vi os til skriftlighed i den situation?
Bedstemors 1. lov hedder: "Den der arbejder, lærer noget". De 6 råd til bedre elevaktivitet handler bl.a. om variationsmuligheder, at gøre eleverne medansvarlige for dele af undervisningen, begrebskort, spørgeteknik, benspænd og den smukke risiko.
Gæsteblog · Jakob Pindstrup fortæller om et værdifuldt trick han bruger i sin egen undervisning: "Noget som jeg tidligere nok hovedsageligt gjorde ubevidst - måske endda ligefrem som følge af nervøsitet - og som har taget mig lang tid at anerkende, men som i dag er et af de måske tre vigtigste elementer i min undervisningsform. Det har på overfladen absolut intet med undervisning at gøre. Og det er lige netop derfor, det er så effektivt".
Gæsteblog · Anna Ørnemose Rasmussen deler sine spændende erfaringer som underviser på pædagoguddannelsen. Undervisningen er ofte baseret på dialoger med det formål at bygge bro mellem de studerendes faglige viden og deres erfaringer fra pædagogisk praksis. Der kan opstå et dilemma mellem dialog og faglighed. Hvordan arbejder man med dette dilemma til daglig?
Man kan undervise af mange grunde. For mange af os, er det nok mest drømmen om, at kunne udvikle og rykke andre mennesker. Men dette overordnede mål kommer i mange forskellige afskygninger. Hvad motiverer dig og hvad brænder du særligt for? Deltag i debatten og lad os inspirere hinanden.
GÆSTEBLOG · Maria Duclos Lindstrøm deler sine spændende erfaringer som universitetsunderviser, og forklarer hvorfor en undervisers rolle ikke er at stjæle al den vigtigste læring fra de studerende ved selv at overtage de mest udfordrende og kompetencegivende aktiviteter!