3 ting du skal gøre efter undervisningen

Jeg har en glødende interesse for praktisk pædagogik og har igennem mange år oplevet vigtigheden af at prioritere og gøre sig præcise overvejelser om, hvad man skal gøre før, under og efter undervisningen. De to tidligere indlæg handlede om, hvad du skal gøre før og under undervisningen. Her er mit bud på tre ting du skal gøre efter undervisningen. Jeg har oplevet, at det har stor betydning, af jeg hele tiden forholder mig ydmygt til min egen praksis. Jeg mener klart, at den gode underviser altid er åben overfor nye input, deler sorger, gælder og erfaringer med sine kollegaer og endelig sørger for at holde helt fri indimellem.

Læs mere ➞

Didaktiske overvejelser over det ufærdige – af Maya Thisted

GÆSTEBLOG · For mig at se, må en væsentlig facet ved læring være at de lærende deltager i forhold til en åben struktur der kan bevæges af andre end underviseren, at strukturen er ufærdig og kan bevæges af de tilgange der viser sig, at kursisterne kan sanse teoriernes bredde og analytiske muligheder, som måske ikke engang lige var tænkt af underviseren selv.

Bliv inspireret af Maya Thisteds oplevelser med læring som et ufærdigt projekt.

Læs mere ➞

Når undervisning får én til at falde i søvn - af Louise Pindstrup

GÆSTEBLOG · I kender sikkert alle anekdoten om lille Per der bliver spurgt om, hvad han bedst kan lide ved skolen, hvortil han svarer: “frikvartererne”. Og I har sikkert alle prøvet at sidde til undervisning og har været lige ved at falde i søvn. Men indimellem oplever jeg, at der godt kunne gøres noget bedre for at undgå nærmest søvndyssende undervisning. Få Louise Pindstrups konkrete tips til en mere engagerende og interaktiv undervisning.

Læs mere ➞