Hi.

Welcome to my blog. I document my adventures in travel, style, and food. Hope you have a nice stay!

Tipskupon - en god starter?

Tipskupon - en god starter?

Tipskupon: en god åbner

Den gode start er, som tidligere beskrevet, afgørende for timens forløb. En af mine favoritter er tipskuponen. Den syner ikke af så meget, men åbner op for uddybende forklaringer, eksempler, nye vinkler, fine diskussioner og gode grin. Tipskuponen giver et hurtigt fingerpeg om, hvor godt eleverne har læst lektien. Svarer mange f.eks. forkert på definitionen af direkte magt, kan det være udgangspunktet for en yderligere konkretisering og eksemplificering af magtbegrebet.

Eksempel og instruktionen

Herunder et eksempel på, hvordan ét af de 13 spørgsmål i en tipskupon kan se ud. Svar 3 er det rigtige.

"Direkte magt"

  1. er det samme som strukturel magt
  2. er ”de filtre, der bestemmer, hvad der kommer ind i beslutningsarenaen, og hvad der kommer ud af beslutningsarenaen”
  3. er ”den magt, en aktør, der kaldes A, har over en anden aktør B, i det omfang A kan få B til at gøre noget, som B ellers ikke ville have gjort”

En af de tre svarmuligheder kan sagtens være lidt aparte: F.eks. direkte magt er "når svigermor ringer og siger at hun lige er i nærheden og kigger forbi."

Instruktionen plejer at være denne: "Lav tipskuponen individuelt uden at kigge i lektien. Der er kun ét rigtigt svar pr. spørgsmål. (det kan selvfølgelig varieres). Når I er færdige vender I jer mod sidemanden og bliver i fællesskab enige om de 13 rigtige. Kun hvis I er uenige må I kigge i lektien/bogen."

Herefter gennemgår vi i fællesskab de 13 rigtige. I gennemgangen spørger jeg ind til, hvorfor de andre svar er forkerte og om eleverne kan komme med yderligere eksempler på det rigtige svar. Igår endte diskussionen af direkte magt med, at vi læste en primær tekst af Max Weber. Samtidig forsøgte jeg med tændstik-mænd at tegne forskellen på direkte og indirekte magt. Andre gange er vi færdige med tipskuponen efter 15 minutter.

Således kan en tipskupon vare alt fra 15 minutter til 2 timer! Den kan selvfølgelig ikke stå alene men fungerer godt som...den gode start og som kognitivt tuner eleverne ind på nogle af dagens centrale begreber. Herefter kan følge det sædvanlige arsenal af artikler, klip, øvelser, begrebskort, rollespil og statistisk materiale;)

Hvad er din bedste starter?

Hvad er dit bedste start-tips? Lad os lave en fælles liste. Skriv meget gerne i kommentarfeltet herunder.

P.S. Her er hele tipskuponen til gårsdagens timer.

Didaktiske overvejelser over det ufærdige – af Maya Thisted

Didaktiske overvejelser over det ufærdige – af Maya Thisted

Når undervisning får én til at falde i søvn - af Louise Pindstrup

Når undervisning får én til at falde i søvn - af Louise Pindstrup